Bekijk alle goedkope vakantie aanbiedingen in Zadar

Op zoek naar een goedkope vakantie naar Zadar? Bekijk de aanbiedingen hieronder voor een heerlijke zonvakantie in Zadar!

Artikelen die je misschien wil lezen...

Zadar is de belangrijkste stad in Noord-Dalmatië, met ongeveer 75.000 inwoners. De stad is vooral bekend om zijn oude binnenstad, gelegen op een schiereiland dat volledig autovrij is. De stad heeft talrijke Romeinse en andere prachtige bezienswaardigheden – sommige vrij modern – en is een genot om te bezoeken.

De stad is ook heel gemakkelijk te bereiken, zowel met het vliegtuig vanuit andere Europese landen (eigen vliegveld) als met de bus vanuit andere bestemmingen in Kroatië. Er zijn ook binnenlandse vluchten naar de luchthaven van de stad vanuit andere plaatsen in Kroatië.

Zadar wordt soms over het hoofd gezien als een plaats om te bezoeken in Kroatië, misschien omdat het enigszins uit de buurt ligt van de geneugten verder naar het zuiden in Dalmatië. Maar het is echt een charmant stadje en je zult er geen spijt van krijgen hier wat tijd door te brengen. Waarom begin je je vakantie hier niet voordat je verder langst de kust reist? Het is ook een zeer geschikte uitvalsbasis voor dagtochten naar plaatsen als Plitvice Meren, de Kornati eilanden of Krka Nationaal Park.

Reizen naar Zadar

Hier volgen de beste manieren om naar Zadar te reizen, met details over vluchten, veerboten, bussen en treinen naar de stad.

Vliegen naar Zadar, Kroatië

Zadar heeft zijn eigen vliegveld, dat op slechts 11 km van de stad ligt. Er zijn vluchten vanuit Schiphol en Ierland en andere Europese steden naar Zadar (en er komen er elk jaar meer bij!). Bekijk hier het aanbod vliegtickets naar Zadar!

De bussen van het vliegveld naar de belangrijkste busterminal in Zadar rijden ongeveer gelijk met de aankomsten van de vluchten; zie de hoe ons te bereiken pagina op de website van het vliegveld van Zadar voor de bustijden.

Dit gezegd zijnde, zie je normaal gesproken een bus wachten buiten de terminal (aan de rechterkant). Een kaartje voor een enkele reis kost 25 Kunas, dat bij het instappen direct bij de chauffeur kan worden gekocht. Deze bus maakt twee stops – eerst bij het hoofdbusstation in Zadar, en dan net buiten de oude stad. De prijs van het kaartje is hetzelfde, ongeacht bij welke halte je uitstapt.

Met de bus naar Zadar

Op de website van Zadar Bus Terminal kan je de dienstregeling van de bussen van en naar Zadar opzoeken. Je vindt er routes van en naar alle grote steden en plaatsen in Kroatië, zoals Zagreb, Split, Dubrovnik, Rijeka en Sibenik.

Met de veerboot vanuit Italië naar Zadar

Er zijn internationale veerdiensten naar Zadar vanuit Italië. Jadrolinija onderhoudt een nachtelijke veerdienst vanuit Ancona, met een reistijd van negen uur van juni tot eind september. De ferry vaart bijna dagelijks in augustus, en minder vaak per week in de andere maanden.

Gomo Viaggi heeft een zomerdienst vanuit de havens van Cesenatico en Pesaro (beide in de buurt van Rimini) naar Zadar. De diensten lopen van juni tot en met augustus.

Treinen naar Zadar

Er zijn treindiensten die Zadar verbinden met Zagreb en Split – zie de dienstregeling op de website van de Kroatische Spoorwegen. Er zijn ook een paar diensten per dag naar Zagreb met een reistijd van 7,5 of 9,5 uur. Eerlijk? Wij zouden niet aanraden om met de trein naar Zadar te reizen, want de bus is veel sneller!

Overnachten in Zadar

Lees hier meer over in onze blog: Hotels in Zadar. Goedkope en luxe hotels

Geschiedenis van Zadar

The history of Zadar is as fascinating as it is long! There’s evidence of a settlement in the area from as far back as the 9th century BC, although the town developed rather well under the control of the Romans when they conquered the region in the 2nd century BC – the layout of town, its city walls and gates, and important buildings were all constructed during this period.

From the end of the 9th century, Zadar fell under some sort of control by Croat rulers from the interior, where a Croatian state had emerged. This period saw a migration of Croat citizens to Zadar and the town became reasonably successful in trade. Its emergence caused Venice to see it as a threat, meaning that Zadar was attacked – and liberated – numerous times, before it was finally sold off to Venice by the Hungarian King Ladislas of Naples in 1409.

De Venetiaanse overheersing in Zadar

Onder Venetiaans bewind werd Zadar aangevallen door de Ottomanen. De verdediging van de stad werd versterkt door de bouw van nieuwe muren in de 16e eeuw. Hoewel de stad economisch gezien enigszins stagneerde – Zadar mocht alleen naar Venetië exporteren – groeide zij cultureel gezien met een aantal dichters en schrijvers die in deze periode opkwamen.

Na de val van Venetië was er een korte heerschappij van acht jaar onder de Fransen. Oostenrijk veroverde Dalmatië in 1813 en vestigde Zadar als bestuurlijk centrum van Dalmatië. De stad beleefde een tijdperk van Italianisering, waarbij Italiaans de hoofdtaal werd. In deze periode was er ook een opleving van enige Slavische nationalisatie in de stad.

Zadar in de 20e eeuw

Na de Eerste Wereldoorlog werd Zadar in 1918 bezet door het Italiaanse leger en vervolgens officieel – samen met de eilanden Lastovo en Palagruza – aan Italië gegeven bij het Verdrag van Rapallo in 1920. Ditmaal werd een periode van gedwongen Italianisering ingeluid. Een deel van de bevolking van Zadar verhuisde naar andere plaatsen in Joegoslavië, en er kwamen Italiaanse burgers wonen.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog (vooral in 1943-1944) werd de stad zeer zwaar gebombardeerd door de troepen van de geallieerden. Het leed aanzienlijke schade (meer dan 50% van de gebouwen van de stad werd verwoest) en er vielen veel doden. Na de oorlog werd de stad in 1947 aan Joegoslavië gegeven (hoewel ze in 1944 door de partizanen was bevrijd).

Zadar na de Kroatische onafhankelijkheid

Nadat Kroatië zich in 1991 onafhankelijk verklaarde, kreeg Zadar het zwaar te verduren tijdens de vier jaar durende oorlog die daarop volgde. De stad werd regelmatig beschoten en was gedurende een deel van deze periode van Zagreb afgesneden (de enige verbinding was via het eiland Pag) omdat het omliggende gebied door rebellen werd bezet. Een groot deel van het gebied rond Zadar werd in januari 1993 bevrijd. Sommige aanvallen op de stad gingen echter door tot het einde van de oorlog in 1995.